مقالات

تفاوت سیر و موسیر

موسیر چیست؟

موسیر نام یک گونه از سرده سیر است. این گیاه بومی ایران بوده و به‌ صورت وحشی می‌روید. موسیر دارای اسیدهای چرب و عناصر معدنی (پتاسیم، سدیم، منیزیم، آهن، مس، روی و منگنز) می‌باشد.

تفاوت سیر و موسیر

هفده توده موسیر کنگاور، سیاخ‌دارنگون، صحنه، آشتیان، دشت‌ارژن، کوهرنگ، سپیدان، دیواندره، بروجرد، خمین، یاسوج، نهاوند، خوانسار، هرسین، اراک، دشمن‌زیاری و کوهمره‌سرخی در ایران وجود دارد.

سیر چیست؟

سیر گیاهی است از راسته مارچوبه‌سانان از تیره نرگسیان و زیر تیره پیازیان؛ سیر گیاهی است علفی و دائمی که ساقه آن تا ارتفاع ۴۰ سانتیمتر نیز می‌رسد.

قسمت زیر زمینی آن متورم و مرکب از ۵ تا ۱۲ قطعه و محصور در غشاهای نازک و ظریف برنگ خاکستری مایل به سفید می‌باشد. برگ‌های آن باریک و نواری شکل به رنگ سبز تیره و گل‌های آن کوچک و صورتی رنگ که به صورت یک چتر در انتهای ساقه ظاهر می‌شود.

خواص درمانی مصرف سیر

مزایا و فواید سیر خام بسیار است و این ماده یک غذای مغذی محسوب می شود که مصرف آن برای سلامت و رفاه حال شما مفید است.

بخشی از مواد تشکیل دهنده سیر alliin و allicin می باشد که طعم و عطر متمایز سیر را ایجاد می کنتد. این مواد موجب خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی در سیر می شوند.

از آنجایی که این مواد نسبتا ناپایدار هستند، allicin در عرض یک روز تخریب می شود. گرما نیز allicin را از بین می برد. لذا بهترین زمان استفاده از سیر وقتی است که خام است و تازه خرد شده است.

اگر می خواهید که از سیر در یک غذای پخته استفاده کنید بهتر است تمام موادی که لازم است را اضافه کرده و در دقایق پایانی سیر را بیافزایید.

همچنین می توانید با استفاده از مکمل های سیر allicin خالص شده را به دست بیاورید. البته مصرف سیر خام بسیار آسان تر است و می توانید آن را به هر بهانه ای بخورید.

خواص و فواید سیر برای تقویت سیستم ایمنی

ماده allicin موجود در سیر با خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد ضد باکتری ها و قارچ ها است . در واقع سیر در جنگ جهانی دوم برای کمک به سربازان برای مقابله با بیماری گانگرن به کار گرفته می شد.

سیر می تواند با گلودرد، عفونت ها و حتی باکتری ها مقابله کند. همچنین تحقیقات نشان می دهد که سیر برای مقابله بدن با باکتری هایی که در برابر داروها مقاوم هستند، موثر است.

فواید سیر برای سلامت قلب

در مبارزه با بیماری های قلبی سیر می تواند یک عامل کلیدی باشد. با توجه به تحقیقات جدید از UCLA عصاره سیر برای جلوگیری از پیشرفت بیماری های قلبی و در برخی موارد انسداد شریان های قلب نقش موثری دارد. یکی از عواملی که باعث کاهش هموسستین می شود همین سیر است. هموسستین یکی از عوامل ابتلا به بیماری های قلبی است.

خواص و فواید سیر برای پوست و مو

خواص ضد قارچی سیر بسیار قوی است به طوری که می توان برای درمان آکنه از آن استفاده کرد. همچنین برخی از متخصصات طب گیاهی معتقد هستند که سیر می تواند برای درمان زخم ها هم موثر باشد.

چرا که در مبارزه با Pityrosporum ovale که یک قارچ شناخته شده در پوست سر می باشد و باعث خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر می شود، نقش پر رنگی دارد. حتی ترکیبات allicin موجود در این گیاه به درمان موثر ریزش مو کمک کرده و باعث کمتر شدن آلودگی پوست سر می شوند.

خواص و فواید سیر برای فشار خون

مطالعات نشان داده است که خوردن سیر باعث کاهش فشار خون می شود و این به خودی خود از بروز بیماری ها و مشکلات جدی پزشکی جلوگیری می کند.

خوردن سیر باعث افزایش تولید گاز هیدروژن شده و رگ های خونی را افزایش می دهد، جریان خون را روان تر می کند و به همین ترتیب فشار بر آن ها را کاهش می دهد.

مصرف سیر و کاهش التهاب

یکی از مهم ترین مزایا و فواید سیر ، خواص ضد التهابی آن است. این گیاه سرشار از چهار ترکیب مختلف سولفوریک است که می تواند التهاب را کاهش دهد. این مزایا همچنین می تواند برای افراد مبتلا به بیماری خود ایمنی ناشی از پاسخ التهابی و همچنین آرتریت مناسب باشد.

در کنار تمام این مزایا ، سیر دارای مقادیری از ویتامین C، ویتامین B6، منگنز، کلسیم ، آهن و پتاسیم است.


دوره های تخصصی آشپزی بین المللی در مدرسه آشپزی ایران

شماره تماس:

۰۲۱۸۸۲۷۹۴۰۰

۰۲۱۸۸۲۷۹۵۰۰

۰۹۱۲۴۱۶۳۹۵۴

۰۹۹۰۲۳۸۵۵۲۰

اینستاگرام:

iranchefschool

آدرس آموزشگاه: تهران، اتوبان شیخ فضل‌الله نوری جنوب، خیابان سازمان آب، نبش شرقی خیابان حاجی پور امیر، پلاک ۲۶

»»» سایر دوره های مدرسه قهوه و خانه باریستا ایران | کلیک کنید…

»»» صفحه اینستاگرام “خانه باریستا ایران” : iranbaristahouse@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image