مقالات

درباره استیک چه می دانید؟

استیک غذایی پرطرفدار

استیک ، یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین غذا ها در سراسر جهان است که به سبک ها و روش های مختلفی تهیه و طبخ می شود. این غذا های محبوب در کنار مزه بسیار خوب، ارزش غذایی بسیار زیادی دارد و یکی از مفید ترین خوراکی ها برای بدن به حساب می آید.

درباره استیک چه می دانید؟

قطعا هر شخصی، بر اساس سلیقه شخصی، علاقه ویژه ای به تعدادی از غذا ها دارد. مثلا عده ای عاشق خورش قورمه سبزی یا فسنجان هستند و عده ای دیگر (بیشتر قشر جوان) علاقه خاصی به پیتزا یا برگر دارند؛ اما یک سری از غذا های خاص هستند که در سراسر جهان، کمتر کسی پیدا می شوند که آن ها را دوست نداشته یا حتی عاشق آن ها نباشند.

استیک چیست؟

به طور کلی به قسمتی از گوشت راسته گاو گفته می شود که رگه هایی از چربی دارد. این گوشت را باید روی آتش کباب کرد یا در روغن سرخ کرد. این غذا را عموما به همراه سیب زمینی آب پز یا سرخ کرده، انواع سبزی های پخته شده مثل قارچ، هویج کلم و همچنین سس های مختلف مثل سس قارچ یا فلفل سرو می کنند.

از نظر طعم و عطر و بو، شباهت زیادی به کباب برگ و چنجه دارد و در سراسر جهان، به روش های مختلف و متنوعی طبخ می شود. برای طبخ آن روی آتش، درجه پخت های مختلفی وجود دارد؛ هر یک از این درجه ها، در مزه و نرم بودن و حتی شکل ظاهری ان ، تاثیر بسیار زیادی دارند.

درجه پخت استیک

از درجه های پخت استیک می توان به کاملا خام (Blue Rare)، خام (Rare)، خام مدیوم (Medium Rare)، مدیوم (Medium)، مدیوم خوب (Medium Well) و درنهایت کاملا پخته (Well done) اشاره کرد. در درجه های کاملا خام و خام، سطح بیرونی استیک پخته شده و داخل آن تقریبا خام است؛

از سوی دیگر در مدل های مدیوم و کاملا پخته، هم سطح بیرونی و داخلی استیک کاملا پخته می شود. از نظر ارزش غذایی، بین درجه های پخت استیک تفاوت خاصی وجود ندارد و تنها سلیقه شخصی افراد برای خوردن این غذای خوشمزه است که باعث شده تا استیک با درجه های مختلفی تهیه و طبخ شود.

به طور کلی برای پخت این عذای لذیذ می توان از گوشت گاو، گوساله، گوسفند و خوک استفاده کرد؛ همچنین برای پخت کامل این چهار نوع گوشت، دمای مشخصی لازم است؛ مثلا برای گوسفند تا ۷۱ درجه و برای خوک تا ۷۷ درجه سانتی گراد دما لازم است.

خواص انواع استیک

استیک، یکی از مفید ترین غذا ها است که به میزان چشمگیری، پروتئین، ویتامین و املاح مورد نیاز بدن را در خود جای داده است؛ به طوری که قطع کردن مصرف گوشت قرمز، می تواند آسیب های زیادی به بدن وارد کند؛ از سوی دیگر مصرف بی رویه این غذا مهم، می توان خطر ابتلا به بیماری هایی مثل نقرس را با خود به همراه داشته باشد.

انرژی استیک

استیک انرژی بسیار زیادی دارد؛ به طوری که هر ۱۰۰ گرم گوشت آن، ۲۰۶ کیلوکالری انرژی وارد بدن شما می کند. هر انسان روزانه به ۲۰۰۰ کالری انرژی نیاز دارد؛ در نتیجه مصرف منظم گوشت قرمز می تواند بخش عمده ای از انرژی بدن را تامین کند.

گوشت استیک سرشار از پروتئین است؛ به طوری که در هر ۱۰۰ گرم آن، ۱۷ گرم پروتئین وجود دارد. کسانی که به دنبال داشتن بدن ماهیچه هستند؛ باید روزانه ۲۰۰ گرم گوشت استیک مصرف کنند؛ همچنین پروتئین موجود در این گوشت به رشد مو، افزایش توده عضلانی و همچنین افزایش قدرت عمومی بدن، تاثیر بسیار زیادی دارد.

استیک و کلسیم

از دیگر خواص گوشت استیک می توان به کلسیم اشاره کرد. وجود کلسیم در گوشت قرمز، باعث افزایش سلامت استخوان ها شده و از اختلال در سیستم اسکلت بدن جلوگیری می کند. در هر ۱۰۰ گرم گوشت، چیزی حدود ۱۰ میلی گرم کلسیم وجود دارد.

فراموش نکنید این موارد تنها بخشی از خواص اصلی گوشت استیک هستند؛ از دیگر خواص آن می توان به فسفر و انواع ویتامین ها اشاره کرد. برای مثال در هر ۱۰۰ گرم گوشت، ۰.۵۱ میلی گرم ویتامین B1 وجود دارد؛ از سوی دیگر حدود ۲.۵ میلی گرم ویتامین B2 و B12 در هر ۱۰۰ گرم گوشت استیک به آسانی یافت می شود.

در نتیجه خوردن حداقل یک وعده استیک در هفته، می توانید نیاز های بدن ما را به میزان چشمگیری تامین کند.


دوره های تخصصی آشپزی بین المللی در مدرسه آشپزی ایران

شماره تماس:

۰۲۱۸۸۲۷۹۴۰۰

۰۲۱۸۸۲۷۹۵۰۰

۰۹۱۲۴۱۶۳۹۵۴

۰۹۹۰۲۳۸۵۵۲۰

اینستاگرام:

iranchefschool

آدرس آموزشگاه: تهران، اتوبان شیخ فضل‌الله نوری جنوب، خیابان سازمان آب، نبش شرقی خیابان حاجی پور امیر، پلاک ۲۶

»»» سایر دوره های مدرسه قهوه و خانه باریستا ایران | کلیک کنید…

»»» صفحه اینستاگرام “خانه باریستا ایران” : iranbaristahouse@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image