مقالات

کباب و انواع آن

کباب؛ خانواده ای از مزه های دلربا

بوی کباب که بیاید، آدم حتی اگر سیر هم باشد، گرسنه‌اش می‌شود. چلو کباب یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی به شمار می‌رود و انواع مختلفی دارد.

از آنجا که عمده‌ترین ماده تشکیل دهنده آن‌ها گوشت است، گیاه‌خواران را با آن کاری نیست. دل، جگر و قلوه نیز در گروه کباب‌ها قرار می‌گیرند.

کباب و انواع آن

کباب‌های فراقاره‌ای

تنها ایرانی‌ها نیستند که چلو کباب دارند. در منطقه قفقاز نیز کباب پختن و خوردن رواج دارد. البته نوع چلو کباب ایرانی با آنچه در قفقاز تهیه می‌شود متفاوت بوده، نامش نیز فرق دارد. چلو کباب ایرانی هویتی مستقل از همتایان قفقازی‌اش دارد؛ روش پخت، مواد تشکیل دهنده و شیوه سروش نیز با کباب ‌های غیرایرانی تفاوت دارد.

دایره‌المعارف کباب ‌های ایرانی

گرچه انواع متفاوتی از چلو کباب در گروه غذاهای اصیل ایرانی قرار می‌گیرند، با این حال کباب کوبیده را می‌توان متفاوت‌ترین و لذیذ‌ترین نوع کباب به ویژه برای گردشگران خارجی معرفی کرد. برای آشنایی با انواع کباب ایرانی، به فهرست زیر توجه کنید.

جوجه کباب

گوشت مرغ یا جوجه را به صورت با استخوان و بی استخوان خرد می‌کنند. در مخلوط آبلیمو و پیاز رنده شده و زعفران می‌خوابانند. به سیخ می‌کشند. روی ذغال کباب می‌کنند.

کباب ترش

گوشت گوساله را در مخلوطی از رب انار، پیاز رنده شده و گردوی ساییده شده می‌خوابانند. به سیخ می‌کشند. روی ذغال کباب می‌کنند. این کباب غذای مخصوص گیلانی‌هاست.

دنده کباب

یک تکه از گوشت دنده گوسفند را بدون برش دادن، بصورت یکپارچه و همراه با استخوان در مخلوطی از پیاز و سیر رنده شده، رب گوجه فرنگی، روغن زیتون، ادویه و سماغ می‌خوابانند. به صورت یک‌تکه به سیخ می‌کشند و روی ذغال کباب می‌کنند. چون پهنای گوشت زیاد است، اغلب از دو سیخ به صورت موازی استفاده می‌کنند. این کباب در کرمانشاه رواج دارد.

کباب بناب

شکلش مانند کباب کوبیده است. با این تفاوت که هم طول و هم قطرش از کباب کوبیده بیشتر است و بافتش از گوشت نیمه چرخ شده گوسفند تشکیل می‌شود. گوشت را با درجه درشت چرخ‌گوشت، چرخ می‌کنند. با ابزاری مخصوص آن را می‌کوبند. با پیاز رنده شده و ادویه مخلوط می‌کنند. به سیخ می‌کشند و روی ذغال کباب می‌کنند.

کباب کوبیده

گوشت قلوه‌گاه گوسفند را همراه با گوشت گوساله چرخ می‌کنند. گوشت چرخ شده را مجدد چرخ می‌کنند تا به صورت خمیر درآید. خمیر گوشت را با پیاز رنده شده و نمک مخلوط می‌کنند. به سیخ می‌کشند و روی ذغال کباب می‌کنند. کباب کوبیده معمولا به صورت جفت سرو می‌شود. یعنی در هر پرس، دو سیخ کباب قرار می‌دهند.

کباب برگ

تکه‌های بزرگ گوشت گوسفند مزه‌دار شده را به سیخ می‌کشند و روی ذغال گداخته کباب می‌کنند. به دلیل بزرگ بودن قطعات گوشت و تشبیهش به ابعاد برگ درخت، به این نام شهرت یافته.

کباب سلطانی

یک تکه گوشت گوسفند مزه‌دار شده را با یک تکه گوشت مرغ به صورت یک‌درمیان به سیخ می‌کشند و روی ذغال گداخته کباب می‌کنند.

کباب شیشلیک

این کباب از شش تکه گوشت راسته گوسفندی در حالی که تکه‌ای از استخوان دنده به آن چسبیده تهیه می‌شود. بسیار پرطرفدار است و از کباب‌های معروف مشهد به شمار می‌رود.

کباب چنجه

این کباب از گوشت بره یا فیله گوسفد تهیه می‌شود. ابعادش کوچکتر از کباب برگ است و پیش از پختن روی ذغال با روغن زیتون و نمک طعم‌دار می‌شود.

فلفل کباب

در ایران فلفل‌هایی می‌روید که چندان باریک نیست و به همین دلیل می‌شود آن را به سیخ کشید و کباب کرد. فلفل کباب غذای اصلی نیست. بلکه در کنار کباب اصلی سرو می‌شود.

گوجه کباب

در کنار همه انواع کباب، گوجه کباب نیز سرو می‌شود. تصور کباب ایرانی بدون گوجه کباب تقریبا غیر ممکن است.


دوره های تخصصی آشپزی بین المللی در مدرسه آشپزی ایران

شماره تماس:

۰۲۱۸۸۲۷۹۴۰۰

۰۲۱۸۸۲۷۹۵۰۰

۰۹۱۲۴۱۶۳۹۵۴

۰۹۹۰۲۳۸۵۵۲۰

اینستاگرام:

iranchefschool

آدرس آموزشگاه: تهران، اتوبان شیخ فضل‌الله نوری جنوب، خیابان سازمان آب، نبش شرقی خیابان حاجی پور امیر، پلاک ۲۶

»»» سایر دوره های مدرسه قهوه و خانه باریستا ایران | کلیک کنید…

»»» صفحه اینستاگرام “خانه باریستا ایران” : iranbaristahouse@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image