مقالات

ساندویچ و تاریخچه آن

معنی کلمه ساندویچ

کلمه sandwich در واقع نام فردی است که در شهری انگلیسی بیش از دو قرن پیش زندگی می کرد و ابداع ساندویچ در آن به میانه قرن هجدهم میلادی بر می گردد.

ساندویچ و تاریخچه آن

زمانی که یکی از اشراف زاده های این خانواده به نام ارل چهارم ساندویچ که علاقه مفرطی به بازی قمار داشت و بخش عمده ای از وقتش در پای میز قمار می گذشت

به متصدی مربوط دستور داد که غذای او را که گوشت بوده است در میان تکه نانی قرار داده و به دست او بدهد تا مجبور نباشد برای خوردن غذایش از میز بازی منفصل شود.

از آن زمان حدود ۲۵۰ سال می گذرد و حالا ساندویچ به عنوان یک شکل از خوراکی های بشری از مرز های کشور انگلیس فراتر رفته و در تمام نقاط دنیا شناخته شده است و هزاران و میلیون ها واحد فروش اغذیه در دنیا به ارائه این شکل از خوراکی با دستور تهیه بسیار گوناگون به مردم می پردازند.

تاریخچه ساندویچ

درباره تاریخچه ساندویچ (Sandwich) باید گفت که وقتی جان مونتاگیو، ارل چهارم شهر ساندویچ، ۲۵۰ سال پیش دستور داد گوشت را برایش میان دو تکه نان بگذارند احتمالا فکرش را نمی‌کرد که آنچه خواسته به غذایی عالم گیر بدل شود.

آن طور که انجمن ساندویچ بریتانیا نقل می‌کند بعد از این که ارل درخواست کرد غذا را به ترتیبی برایش بیاورند که بتواند ضمن خوردن به بازی ورق خود هم ادامه دهد،

پس از آن دوستانش هم خواسته‌اند “غذایی مثل ساندویچ بگیرند” و به مرور زمان «غذایی مثل ساندویچ» به خود «ساندویچ» خلاصه شد و اسم این شکل از خوراکی تلقی گردید.

جشن ساندویچ

استیو لاسلت یکی از برگزارکنندگان جشن ساندویچ می‌گوید: “ارل چهارم ساندویچ شخصیت عجیبی داشت. بالاترین مقام نیروی دریایی بود، با این حال بازیگوشی می‌کرد و خیلی اوقات شب‌ها بیدار می‌ماند و ورق بازی می‌کرد”.

ارل ساندویچ در دورانی که صرف غذا “با کارد و چنگال مطابق آداب الزامی به شمار می‌رفت” با دست‌هایش غذا می‌خورد.

غذایی غیر رسمی

اهمیت این سنت شکنی در این بود که در آن دوران غذا خوردن به سبک فرانسوی انجام می‌گرفت و بریدن قطعات غذا تشریفات پر زحمت و ظریفی بود که قشونی از مستخدمین را برای کمک می‌طلبید.

در چنین وضعیتی ساندویچ از شدت غیررسمی بودن شوک ایجاد می‌کرد. ارل چهارم خیلی دل و جرات داشت که با توجه به پیشینه و جایگاهش به چنان ترتیبی غذا می‌خورد.

تاریخچه ای عجیب

یکی از صاحب نظران این حوزه به نام آقای بومپاس می‌گوید عجیب است اگر بگوییم پیش از ارل ساندویچ فرد دیگری چنان غذایی نمی‌خورده است. قاعدتا دیگرانی هم گوشت را لای نان می‌گذاشته‌اند، اما به فکرشان نرسیده بوده در باره آن چیزی بنویسند.

مندی ویلکینز، از برگزارکنندگان جشنواره ساندویچ می‌گوید: ساندویچ، غذای جهان امروز است و شهر ما، ساندویچ، شهری است کوچک و پر از بناهای قرون وسطایی. احساس غریبی است که اسم چنین غذای مهمی از روی شهر ما برداشته شده است”.

جان مونتاگیو، ارل یازدهم ساندویچ، که همنام جدش است، می‌گوید: “جد من فکرش را نمی‌کرد که ابتکار کوچکش یک صنعت چندین میلیاردی راه بیندازد که صدها هزار نفر در آن مشغول کارند”.


دوره های تخصصی آشپزی بین المللی در مدرسه آشپزی ایران

شماره تماس:

۰۲۱۸۸۲۷۹۴۰۰

۰۲۱۸۸۲۷۹۵۰۰

۰۹۱۲۴۱۶۳۹۵۴

۰۹۹۰۲۳۸۵۵۲۰

اینستاگرام:

iranchefschool

آدرس آموزشگاه: تهران، اتوبان شیخ فضل‌الله نوری جنوب، خیابان سازمان آب، نبش شرقی خیابان حاجی پور امیر، پلاک ۲۶

»»» سایر دوره های مدرسه قهوه و خانه باریستا ایران | کلیک کنید…

»»» صفحه اینستاگرام “خانه باریستا ایران” : iranbaristahouse@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image